En utskrift från www.rft.se 2017-12-12 16:56
För resenärer För handläggare

NY HEMSIDA

VI HAR NY HEMSIDA. BESÖK OSS VIA http://www.rft.se/


Vad är Teletal?
Rese-komihåg
Inför en resa eller ansökan får vi ofta många frågor. Därför har vi sammanställt en enkel komihåg-lista som visas nedan. Om man åker hela resan med taxibil eller specialfordon läser man under den rubriken. Om resan är med tåg eller flyg med anslutningsresor med taxi så finns all information under rubriken "Resa med Tåg, Flyg eller Båt. Informationen omfattar både sådant som man bör tänka på inför en beställning och inför en resa. Genom att vi får veta alla uppgifter så kan vi planera din resa så att den blir så smidig som möjligt. Vi hälsar er välkomna till en trevlig resa.



Taxi/Specialfordon
 

Bra att veta när du ska åka taxi eller specialfordon: 
Vid avbokning ringer man oss på Riksfärdtjänsten på telefon 016-15 05 50, öppettider vardagar 08.00-16.30. 

För riksfärdtjänstresor med taxi och specialfordon har vi avtal med ett drygt hundratal taxibolag i våra kundkommuner. Normalt har vi avtal med ett taxiföretag för varje kommun, men undantag förekommer bland annat beroende på kommunens storlek och på antalet resor i kommunen. 

Taxiföretagens hemmahörighet betyder dock inte att en resenär alltid åker med ett taxiföretag från den egna orten. En resenär som skall åka från Falun till Västerås kan lika gärna hämtas av en taxi från Västerås som av en från Falun. Vilket taxiföretag som tilldelas körningen beror dels på taxiföretagens pris, dels på samordningar och möjligheten att fylla en taxi på både ut- och retursträckan.



Reguljära resor (tåg/flyg/båt)


Bra att veta när du ska åka tåg, flyg eller båt:
Vid avbokning ringer man oss på Riksfärdtjänsten på telefon 016-15 05 50, öppettider vardagar 08.00-16.30, eller till flygbolaget eller SJ (se blankett som skickas med biljetterna hem till resenären).